Snöskoter

Snöskoter

I norra Sverige har det länge varit populärt att köra snöskoter på vintern. En snöskoter är praktisk när man vill ta sig fram i snöig terräng. För vissa är snöskotrarna ovärderliga när de arbetar ute i naturen, men för andra är skotrarna mest ett fritidsfordon. Snöskotrarna är viktiga i turistnäringen och många turister gillar att ge sig ut på skoterexkursioner när de besöker Lappland. Idag finns det dessutom ett stort antal sporter där snöskotrar används. Några exempel på sådana sporter är cross, enduro och backe. Det finns ungefär 100 000 registrerade snöskotrar i Sverige men antalet personer som kör skoter är betydligt fler.

Snöskoter – ett fordon med lätt och effektiv motor

Redan i början av 1900-talet fanns det snöskoterliknande fordon. Det dröjde dock ända till 1960-talet innan den moderna snöskotern konstruerades. En typisk, modern snöskoter består av motor, chassi, drivband samt två skidor framtill. Motorn använder variatordrift för att driva fram drivbandet som i sin tur gör att snöskotern rör sig. För det mesta använder sig snöskotrarna av tvåtaktsmotorer eller fyrtaktsmotorer. Marknaden dominerades länge av tvåtaktsmotorer tack vare deras överlägsna effektuttag i förhållande till vikt och storlek. Nya miljökrav har dock gjort att fyrtaktsmotorerna blivit vanligare på senare år. Trots att moderna snöskotrar har betydligt effektivare motorer än de äldre modellerna, använder de mindre bensin.

Sedan 1 januari 2000 måste man vara 16 år för att få köra snöskoter i Sverige. Dessutom krävs ett förarbevis. För att få ett förarbevis måste man gå en förarbeviskurs som innehåller såväl praktiska som teoretiska moment. I den praktiska delen lär man sig att bland annat hantera snöskotern. Efter utbildningen görs ett kunskapsprov och om man blir godkänd så får man ett förarbevis. Personer som har ett körkort utfärdat före 1 januari 2000, får dock köra skoter utan förarbevis. Även personer som deltar i en skotersafari som leds av en licensierad guide, får köra utan förarbevis. Då räcker det med enbart körkort.

Tävla med snöskoter

En man kör snöskoter

Det finns många sporter där snöskoter används. En av de mest populära av dem är skotercross. I skotercross kör upp till 16 förare samtidigt på en bana. Banorna brukar vara ungefär 1 km långa och innehåller både hopp, kurvor och raka sträckor. I nordamerikansk skotercross är banorna kortare men extremare och innehåller många höga hopp. Deltagarna kör i flera ”heat” och till sist körs en final där vinnaren koras. Det finns ett flertal klasser för olika skotertyper och åldersgrupper. Skotrarna gör ofta att banorna blir gropiga vilket ställer stora krav på skoterförarnas fysik. Den europeiska skotercrossen domineras av svenska, finska och norska förare.

En annan tävlingsform för snöskotrar är enduro. I enduro kör man med snöskoter på långa och svårframkomliga leder, stigar och vägar. Endurobanorna är uppdelade i ett antal specialsträckor och den som har bäst tid när alla sträckor är körda, vinner. Enduro körs på natursnö och därför är sporten mycket beroende av bra vintrar. En sista snöskotersport kallas för backe. I backe tävlar sex förare i varje heat om att vara den förste att nå toppen av en backe. Sträckan innehåller kurvor, rakor och hopp. Backtävlingarna körs ofta i slalombackar.

Ut i naturen på snöskoter

I norra Sverige är det en livsstil att köra snöskoter. I Norrland används skotrarna både för nytta och nöje. Dessutom är skotrarna väldigt populära bland turister som vill ge sig ut i vildmarken. Skotrarna har blivit ett modernt sätt att ta sig ut i naturen. Med snöskoterns hjälp kan man ta sig fram i väglösa landskap och nå platser som annars hade varit näst intill otillgängliga. I Sverige måste man ha ett förarbevis för att få köra skoter på egen hand, men om man deltar i en grupp som leds av en guide räcker det med att ha vanligt körkort. En lång vildmarksutflykt på snöskoter kan bli en av vintersemesterns höjdpunkter!